Sabtu, April 19, 2014

Tribologi: Ciri-ciri TCF


 Apa itu TCF.  TCF ialah akronim kepada tribo-clear film  dan membawa maksud selaput/filem yang terhasil pada permukaan dalaman enjin kenderaan ( bearing, alat transmisi, dan elemen-elemen enjin yang lain) yang terhasil daripada beberapa campuran formulasi bahan kimia besama minyak mineral seperti kalsium carbonat dan lain-lain.

Hasilnya, minyak mineral tersebut akan mempunyai ciri-ciri yang berkesan dalam sistem pelinciran = minyak akan menyelaputi dan kekal di bahagian permukaan dalaman komponen enjin dalam apa situasi sekalipun:-

Waktu pagi – Ketika minyak hitam mendap di bawah kini tidak lagi masih kekal di permukaan

Minyak bocor – Walaupun bocor, masih terdapat lapisan nipis/filem untuk membantu enjin tidak jem buat sementara waktu. 

Kereta yang ditinggalkan – Masih mempunyai saki-baki minyak yang masih terlekat pada permukaan dalaman enjin, hasilnya masih boleh dihidupkan dengan mudah/cepat.

Kereta di dalam air/banjir – Minyak tidak akan naik ke atas permukaan air disebabkan minyak ini akan kekal melekat bersama permukaan dalaman enjin, hasilnya kereta boleh dihidupkan dengan mudah/cepat selepas air kering

Kesan TCF: Minyak melekat pada permukaan logam
Perbezaan: Minyak yang tidak mempunyai TCF akan naik ke permukaan atas air

Secara amnya, TCF adalah selaput atau filem yang terdapat dalam minyak JTX 1000 untuk mengelakkan geseran dan hakisan pada permukaan dalam enjin kenderaan anda.

Apa Kaitan JTX1000 Dengan Anti Oksida, Anti Karat?

Bila kita matikan enjin, minyak hitam akan mendap ke bawah (sump). Kemudian, apa akan terjadi selepas itu? Pernah tak kita rasa susah untuk hidupkan enjin pada waktu pagi?

Mesti pernah kan. Ini disebabkan minyak pelincir dah termendap di bahagian bawah enjin/sump

Apabila enjin susah untuk dihidupkan, pengewapan akan berlaku disebabkan terdapat rongga-rongga udara pada bahagian-bahagian besi enjin. Dan disebabkan itulah enjin kenderaan anda boleh karat.

Dah la minyak turun, susah nak dihidupkan, enjin pulak berkarat.

Disebabkan itu, JTX 1000 boleh mengatasi masalah ini dengan berkesan melalui TCF. Lapisan/filem tribo ini akan memastikan minyak pelincir ini tidak turun ke bawah/sump walaupun enjin sudah dimatikan disebabkan kebolehannya untuk melekat di permukaan logam.

Hasilnya, enjin boleh dihidupkan dengan cepat, proses pengewapan boleh dielakkan dan akhirnya enjin susah untuk berkarat.

Apa Kaitan JTX 1000 Dengan Anti Asidik, Anti Haus, Anti Keladak?

Apabila  minyak pelincir mempunyai ciri-ciri TCF, pergeseran dalam enjin akan berkurangan atau hampir kepada TIADA. Kenapa tiada? Ini disebabkan pergeseran di dalam enjin di lakukan oleh TCF. Bahagian-bahagian besi di dalam enjin hanya bergeser pada lapisan TCF tersebut.

Oleh itu, enjin tidak haus dan tiada wear and tear. Dengan bahasa harian, tiada carbon dan sludge (keladak).

Amacam, terkesima atau tidak apabila anda tahu mengenai minyak mineral yang mempunyai ciri-ciri TFC ini. Kelemahan utama minyak mineral iaitu susunan molekul yang tidak sekata telah ditutup dengan teknologi tribologi yang boleh menghasilkan tribo-clear film yang senantiasa berada pada permukaan dalaman enjin kenderaan anda.

Pilihan di tangan anda, kenapa berbelanja lebih, kalau ada yang MURAH dan BERKUALITI

Anda mahukan harga promosi ? Hubungi kami dengan segera.  Di sini à https://goo.gl/RjHuN0

ANDA MAHU KAMI BANTU
Berminat, Sila hubungi kami di JTX1000_Northern Crew:
 FB:    : JTX1000_NorthernCrew
Tel     : (+06) 017-5937456  Whatsapp/SMS/Tel

Kongsi Artikel

Anda Mahu, Kami Bantu.Coretan hanya sekadar perkongsian 

0 Komen kepada "Tribologi: Ciri-ciri TCF"

Catat Ulasan